L'idioma de la nit

Dia

7 de juliol a les 19 h

Lloc

Teatre del Cafè Nou, Mataró

Preu

15 euros

La conferència performativa L'idioma de la nit  fa un recorregut, a les fosques, pels orígens del so i els destins de la poesia al llarg del temps. La conferència ressegueix l'evolució del so a la Terra i la manera en què l'han utilitzat els éssers vius en general i els humans en particular. A través d'aquest recorregut, s'endinsa en el desenvolupament de l'art sonor i de l'art poètic, que està estretament lligat a l'ús de l'energia acústica com a eina comunicativa i àncora mnemotècnica.

Un acte comunicatiu a les foques contrasta amb la nostra ineludible i creixent abducció lumínica (via els dispositius electrònics), amb la saturació sensorial i cognitiva que patim, i amb l'addicció a les imatges d'una societat cada cop més visual i imaginativament constreta. A més de la hipertròfia visual de la societat digital, la poca fiabilitat —veracitat— i les distorsions de les imatges amb què som bombardejats provoca una sensació de desorientació general. L'idioma de la nit pretén oferir una contraposició a aquestes dinàmiques.

Aquesta conferència performativa es va engendrar a l'acte central del Dia Mundial de la Poesia 2025, organitzat per l'ILC (Institució de les Lletres Catalanes) i el CCCB, i forma part de Carpe noctem, un projecte que ha rebut un ajut CREA Girona de recerca i creació (2024).

Recerca i text d'Elvira Prado-Fabregat (s'hi intercalen versos de poetes de diverses èpoques).

Recerca i espai sonors 3D ambisònic creats per Nikka Bionikka a partir de sons de fonografia natural, sons produïts analògicament i sons sintètics.

L'entrada també inclou: